Västerås är, som de flesta känner till, intimt förknippat med det elektrotekniska företaget ASEA, som hade sitt huvudkontor i staden 1890-1987. Därefter gick ASEA-koncernen samman med schweiziska Brown Boveri och bildade bolaget ABB, med säte i Zürich.
Bland mycket annat var ASEA en framstående tågtillverkare. 1967 lanserade man Rc-loken, numera en av de mest välkända tågtyperna i Sverige, kanske mycket tack vare den karakteristiskt brandgula färgen, som dock nu bytts ut mot blått eller grönt. En nyhet i jämförelse med tidigare svenska ellok var att elen till Rc-lokens motorer styrdes via tyristorer, en konstruktion som gjorde stor succé. Loken kom att produceras i flera olika serier, varav den fjärde, med littera Rc4, sammanlagt bestod av 130 st lok, som ASEA levererade till SJ åren 1975-82. Av dessa finns 128 kvar i trafik hos Green Cargo.
På frimärket till vänster, som utgavs 1981, avbildas just ett sådant Rc4-lok, närmare bestämt nr 1166, som under åren 1976-77 provkördes hos Amtrak i USA på sträckan Northeast Corridor (Washington DC-Boston). Det gick då under beteckningen X 995. På frimärket till höger från 2006 ses ett annat Rc4-lok, nr 1281.