Västerås Filatelistförening
admin Titel
Sidbild
Veckans Västeråsfrimärke, del 7

Helena Bergström är en av Sveriges mest kända skådespelerskor. Hon föddes i Göteborg 1964, men när Helena var runt tre-fyra år, så flyttade familjen till stadsdelen Råby i Västerås, där hon gick på dagis och började skolan. Hennes far, Hans Bergström, var då regissör och chef för Teater Västmanland. När Helena gick i trean flyttade dock familjen från Västerås. I en intervju år 2006 i VLT berättar hon även om hur hon och hennes bästis upptäckte hästarna på Hamre ridhus. Som barn drömde Helena om att arbeta med djur, men uppväxt som hon är i en teaterfamilj, hamnade hon ändå inom skådespelaryrket till slut. 1988 gick hon ut scenskolan och året därpå fick hon sitt genombrott i filmen 1939 av Colin Nutley, vilken hon numera är gift och har två barn tillsammans med.

En av sina mest berömda roller gjorde Helena Bergström i filmen Änglagård från 1992. Denna film fick representera ett av motiven då svensk films 100-årsjubileum uppmärksammades med en frimärksutgåva 1995. På frimärket, som ni kan beskåda här till vänster, ses Helena Bergströms karaktär, Fanny Zander, åka motorcykel tillsammans med motspelaren Rickard Wolff, Zac.

Det kan tilläggas att även Rickard Wolff har en koppling till Västerås genom sin farfar, Abel Wolff. Han var nämligen bosatt här och ordförande i Västerås Filatelistförening!

Publicerad: 18 februari 2008