I serien "Svenskt näringsliv" från 1970 utgavs de två sammanhängande frimärkena nedan. Tillsammans visar de ett malmtåg som dras av ett ASEA-tillverkat Dm3-lok.
För att kunna dra de tunga malmtransportena på Malmbanan mellan hamnarna i Luleå och Narvik behövdes kraftfulla lok. När SJ:s Of-lok under 1950-talet började bli för gamla anlitades således ASEA för att konstruera en ny loktyp. Lösningen blev en tvådelad variant av Da-loken, som fick littera Dm. Det första exemplaret levererades 1953.
Ett Dm-lok kunde dra tåg med en vikt på upp till 3400 ton. Men för att ytterligare öka dragkapaciteten tillverkade ASEA mellan åren 1960 och 1970 mellandelar som monterades in i nitton befintliga Dm-lok. Dessa fick littera Dm3, vilket i dagligt tal har kommit att beteckna de tredelade loken som helhet, inte enbart mellandelarna.
Alltjämt finns det Dm3-lok som drar malmtågen på Malmbanan, men loken ägs numera av Malmtrafik i Kiruna AB (MTAB). Dessutom är de ommålade, med blå färgsättning i stället för brun. Inom några år är det emellertid tänkt att ett nytt lok, Iore, ska ersätta Dm3-loken. Egentligen går de redan i trafik, men antalet räcker ännu inte till.