En ny generation snabbtåg hade sedan lång tid tillbaka varit under utveckling, då SJ slutligen beställde X2-tåget från ASEA och Kalmar Verkstad (KVAB) 1986.
X2 används ofta som beteckning för hela det snabbtåg, vars varumärke är X2000, men är egentligen littera för enbart själva dragenheten (kan sägas motsvara loket). Drivutrustningen till X2 konstruerades i Västerås, medan övriga delar byggdes i Kalmar. Sammanlagt har 43 stycken X2-enheter tillverkats. Innan arbetet var färdigt hann ASEA förvandlas till ABB, vars tågtillverkning från 1996 sedan skedde inom Adtranz.
I första hand är X2-tåget tänkt att trafikera sådana järnvägssträckor, som normalt sett inte är avsedda för snabbtåg, men där behovet av snabba resor ändå är stort. Därför är X2-tågen den vanligaste tågtypen på stambanorna och de större linjerna. Maxhastigheten ligger på 210 km/h, men den högsta tillåtna hastigheten i normal trafik är begränsad till 200 km/h.
När de två frimärken ovan utgavs 1988, hade X2-tågen ännu inte börjat användas – det skedde först 1990. Sedan introduceringen har mer än 25 miljoner resor gjorts. Frimärket här bredvid från år 2000 visar ett X2-tåg vid Jönköpings centralstation.