Norrköping är en av tre städer i Sverige som för närvarande har spårvägstrafik. Frimärket till höger utgavs 1995 och visar två spårvagnar i Norrköping år 1905. Trafikeringen av den fyra kilometer långa spårvägslinjen, som slingrade sig genom innerstaden mellan vagnhallen vid nuvarande Östra Promenadens norra ände och Väster Tull, hade inletts i mars året innan.
Anläggningen av spårvägssystemet utfördes av AEG, medan staden anlitade ASEA i Västerås för att tillverka själva spårvagnarna, som har fått beteckningen NKA littera Mä. Av de tolv spårvagnar som levererades 1903-05 finns endast en vagn bevarad, "Gamla Ettan", som används i veterantrafik på sommaren. Frimärkets två spårvagnar på väg mot ändhållplatsen Väster Tull har numren 2 och 8.
Redan från början var Norrköpings spårvagnar gula, en färg som även återfinns på flera byggnader i staden och därför kallas norrköpingsgult. De ursprungliga spårvagnarna var 7,3 meter långa och hade plats för 16 sittande och 18 stående passagerare. Maxhastigheten var 50 km/h.
1948 och 1951 köpte Norrköping in en ny uppsättning spårvagnar, tjugofem så kallade småstadsmustanger från ASEA, och de sista av de gamla vagnarna byttes då ut.