Här intill kan ett av frimärkena i den tredelad serien "Vårt 1900-tal", som utgavs inför millennieskiftet, beskådas. Motivet för detta märke från 1999 är svenska uppfinningar och Västeråsföretaget ASEA, som har gjort stora framsteg inom elkraftöverföringens område, representeras av en högspänningsledning som avbildas i bakgrunden.

Men med det så kallade trefassystemet, som bland annat utvecklades omkring 1890 av ASEA:s senare chefsingengör Jonas Wenström, fick man till slut en lösning. Genom det så kallade trefassystemet kunde man med hjälp av transformatorer höja spänningen på generatorers trefas växelström och sedan leda den via kraftledningar.

Trefassystemet gav dock ändå vissa energiförluster. På 1950-talet utvecklade ASEA därför en teknik för att omvandla växelström till högspänd likström (HVDC) medelst en likriktare och en transformator. På så sätt kunde man överföra elkraft över långa avstånd med lägre effektförlust. Högspänd likström kunde även ledas i undervattenskablar, vilket inte varit möjligt tidigare. Den första tillämpningen av tekniken skedde 1954 då Gotland anslöts till fastlandets stamlinjenät.

Den högspända likströmmen blev en stor framgång för ASEA och tekniken används fortfarande, även om den har utvecklats.

Publicerad: 16 mars 2009