Västerås Filatelistförening
admin Titel
Sidbild
Veckans Västeråsfrimärke, del 50

Greven, arkitekten och ämbetsmannen Erik Jönsson Dahlbergh, kanske mest känd för arbetet med det storslagna planschverket Suecia antiqua et hodierna, med koppargravyrer över stormaktstidens Sverige, föddes visserligen i Stockholm år 1625. Sina första levnadsår tillbringade han emellertid i sydöstra hörnet av nuvarande Västerås kommun, där hans far ägde skattehemmanet Hanvad, som låg i en skogig bygd intill Sagån.

När Erik var fyra år avled fadern, landsbokhållaren Jöns Eriksson, plötsligt. Av modern sändes han sedermera till Västerås för att där börja i stadens "pedagogium", en lägre skola inhyst i domkapitelhuset. Vistelsen blev dock inte lång, år 1631 lämnade han Västerås och fortsatte därefter sina studier i bland annat Söderköping och Hamburg.

Med tiden avancerade Erik till höga poster inom militären och statsförvaltningen, och han adlades 1660 med namnet Dahlbergh. Trots sitt omfattande arbete med Suecia antiqua fick han dock aldrig se det slutfört, han avled 1703 och verket färdigställdes inte förrän på 1720-talet.

Förlagan till Erik Dahlberghs porträtt på frimärket ovan är en teckning av Johan Henric Strömer. Märket avbildar också ett brev från 1684 till Sten Bielke, president i Statskontoret.

Publicerad: 20 april 2009