Västerås Filatelistförening
admin Titel
Sidbild
Veckans Västeråsfrimärke, del 48

Poeten Erik Axel Karlfeldt, som i sin ungdom studerade i Västerås, publicerade 1901 diktsamlingen Fridolins lustgård och Dalmålningar på rim. Såsom titeln antyder, ingår ett flertal dikter, som Karlfeldt inspirerats till av sitt hemlandskaps speciella måleri. Däribland finns "Elie himmelsfärd", som först trycktes i den litterära kalendern Nornan 1899.

Elia är en av Gamla Testamentets profeter och i Andra Kungaboken 2:11 berättas om hur Elia slutade sitt liv på ett mycket märkligt sätt: en brinnande vagn med hästar av eld kom plötsligt ner från skyn och förde honom med sig upp till himlen i en stormvind. Inom det folkliga väggmåleri, som uppstod i Dalarna i slutet av 1700-talet, var Elie himmelsfärd ett populärt motiv.

I sina "dalmålningar på rim" försöker Karlfeldt med underfundig humor återge originalens blandning av det bibliska och Dalarnas allmogekultur. På de två frimärkena ovan, som utgavs 1964 för att fira 100-årsminnet av Karlfeldts födelse, avbildas profeten Elia som en dalabonde i gravölshatt med häst och vagn. I bakgrunden syns Leksands kyrktorn. Frimärksmotivet tecknades av Jerk Werkmäster, som tidigare hade gjort träsnittsillustrationer till Karlfeldts dikter.

Publicerad: 6 april 2009