I Norge fanns i slutet av 1960-talet ett behov av nya starka lok för att transportera järnmalm på Ofotbanen (den norska sträckan av Malmbanan mellan Narvik och Luleå). Det statliga järnvägsbolaget NSB vände sig därför med en beställning till Västeråsföretaget ASEA, som vid denna tid hade konstruerat ett kraftigare ellok för export till ett flertal länder. En serie på sex norska lok med beteckningen El 15 och målade i grönt och gult kom så att byggas 1967.
På frimärket här till höger, som ingår i ett block med sex frimärken utgivet år 2000 av den västafrikanska republiken Gabon, avbildas ett av El 15-loken. Observera dock att beteckningen felskrivits som "E115".
De dragkraftiga El-loken, som ofta användes i par, var i drift hos NSB fram till 1996, då gruvföretaget LKAB övertog malmtågstrafiken på Malmbanan. De hamnade då hos LKAB:s norska transportföretag Malmtrafik AS (MTAS) och några av loken målades om i en blå färgsättning. 2004 sålde MTAS loken vidare till det nystartade godsbolaget Hector Rail, som nu använder dem för att dra godståg i Sverige och Norge.