Bland de åtta modeskapare vars kreationer fick representera "Svenskt mode", som var temat för frimärksutgåvan till 2007 års Frimärkets Dag, finns västeråsfödde Lars Wallin. Den glamorösa röda klänning som han skapat, har på frimärket här bredvid tolkats av illustratören Stina Wirsén.

Den välkände haute couture-designern Lars Wallin föddes i Västerås 1965 och växte upp i Hökåsen. Efter högstadiet i Tillbergaskolan och gymnasiestudier vid den ekonomiska linjen på Carlforsska skolan, antogs Lars 1987 vid Beckmans designutbildning. Under denna tid arbetade han även som dekoratör på Åhléns City och vid Länsteatern i Västerås. 1990 utexaminerades han från Beckmans och öppnade då en egen studio.

Med åren har Lars Wallin utan tvekan blivit en av Sveriges absolut främsta kläddesigner och han har förärats många prestigefulla uppdrag. Förutom kända artister och Hollywoodstjärnor, så har även kronprinsessan Victoria burit hans klänningar vid Nobelfesten och flera andra högtidliga tillfällen. Det är mycket troligt att han anlitas för att designa Victorias bröllopsklänning till nästa sommar.

För några år sedan började Lars även rita på en herrkollektion. I varje fall tidigare har hans kostymer kunnat beskådas i skyltfönstret till Mäster Arnes Dam & Herr Skrädderi i Uppsala.

Publicerad: 18 maj 2009