Inför OS i Sydney 2000 utgav Posten fyra frimärken med idrottare. Emellertid var det endast två av dessa som faktiskt deltog i de olympiska spelen detta år. En av dem var brädseglaren och västeråsaren Fredrik Palm (1974-), som enligt frimärket represterar Sverige i "windsurfing", vilket dock är felaktigt. I tävlingssammanhang heter sporten i själva verket mistral.

Tidigare under året hade Fredrik, som tävlade för klubben Jollekappseglarna Västerås, slagit de allra bästa och vunnit världscupsregattan Sail Melbourne, så det fanns vissa förhoppningar på honom inför Sydney-OS. Dessvärre gick det inte så bra, fastän han kom tvåa i ett race, slutade han totalt efter elva seglingar på 23:e plats. Det var ett något sämre resultat än hans 19:e plats från Atlanta-OS 1996, dit han kvalificerade sig genom en sjätteplats på EM.

Vid sidan av brädseglingen, som han började med 1987, har den tvåfaldige olympiern Fredrik Palm länge arbetat inom mediaföretaget MTG, bland annat som chef för Viasat Finland. Nyligen har han dock tillsammans med en kollega istället gett sig in i webbannonsbranschen. Fredrik är numera bosatt i Stockholm.

Publicerad: 16 juni 2008